پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام برتر است؟

پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام برتر است؟
فهرست مطالب

کفپوش یک محیط اهمیت زیادی دارد، زیرا نه تنها بر زیبایی فضا تاثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند در هزینه‌های ‌ ساخت‌وساز نیز موثر باشد؛ بنابراین در انتخاب آن باید دقت زیادی به خرج داد. درحال حاضر دو نوع کفپوش چوبی و چوب پلاست محبوبیت‌ترین کفپوش وجود دارد که در انواع پروژه‌های مسکونی یا حتی تجاری هم به کار می‌روند. با این حال هنوز هم عده‌ای از افراد تفاوت آن‌ها را به درستی نمی‌دانند که پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام برتر است؟ به همین خاطر تصمیم داریم در ادامه این مقاله به مقایسه بین این دو بپردازیم.

پارکت چیست و چه مزایایی دارد؟

پارکت به کفپوش‌های چوبی نازک و مسطحی گفته می‌شود که برای پوشش فضاهای بسته «از جمله ساختمان‌های مسکونی و تجاری» به کار می‌روند. این نوع کفپوش‌ها از نظر متریال به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند، به عنوان مثال پارکت تمام چوب، یک تکه، لمینت و غیره از جمله مدل‌های معروف این نوع کفپوش محسوب می‌شوند. 

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

جالب است بدانید رنگبندی پارکت‌ها متناسب با نوع چوب آن‌ها مشخص می‌شود. برای مثال رنگ پارکتی که از چوب گردو تهیه شده با افرا کاملا متفاوت است. انتخاب رنگ این نوع کفپوش نیز بسته به سلیقه افراد و دکوراسیون منازل یا دفاتر کاری می‌تواند متفاوت باشد. چوب گیلاس، زبان گنجشک، لیمو، کاج، راش، گردو، افرا، چری و بلوط سفید و قرمز از جمله بهترین متریال پارکت‌ها هستند.

کفپوش چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

کفپوش چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟
کفپوش چوب پلاست چیست و چه مزایایی دارد؟

کفپوش‌های چوب پلاست از ترکیب پلاستیک و چوب ساخته می‌شود. این نوع کفپوش‌ها علاوه‌بر محیط داخلی برای فضای بیرونی ساختمان‌ها نیز مناسب هستند و در مقایسه با پارکت‌های چوبی مقاومت بالاتری در برابر آب دارند. البته تنوع طرح و رنگ آن‌ها نیز مانند پارکت‌های چوبی بالاست، برای مثال دیزاین گرانیتی، فانتزی، طرح چوب و غیره از جمله محبو‌ب‌ترین نوع طراحی این نوع کفپوش به شمار می‌آید. 

پارکت یا کفپوش چوب پلاست، مقایسه کامل

تفاوت‌های پارکت و چوب پلاست عبارت‌اند از:

  • متریال اولیه

اولین و مهم‌ترین تفاوت پارکت و چوب پلاست به نوع متریال آن‌ها برمی‌گردد. ماده اصلی چوب پلاست، پلاستیک فشرده پی وی سی است در مقابل پارکت‌ها از الیاف فشرده HDF که نوعی فرآورده چوبی به حساب می‌آید، تهیه می‌شوند. 

شاید تصور کنید جنس کفپوش اهمیت زیادی ندارد، در حالی که اصلا اینطور نیست. متریال اولیه به کار رفته در یک کفپوش بر طول عمر، کیفیت و حتی قیمت نهایی آن تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین مهم است که مصرف‌کنندگان از همان ابتدا به نوع موادی که در کفپوش منزل یا محل کارشان به کار رفته، واقف باشند. 

  • ظاهر 

هردو کفپوش‌های چوب پلاست و تمام چوب در ظاهر حس چوب را القا می‌کنند. با این حال ویژگی‌های یکسانی ندارند و حتی در نگاه اولیه نیز قابل تشخیص از یکدیگر هستند. به عنوان مثال کفپوش‌های چوب پلاست از نظر ظاهری براق و مصنوعی‌اند، اما پارکت‌ها، ظاهری چوبی شکل دارند و رنگ و طرح آن‌ها طبیعی‌تر از چوب پلاست به نظر می‌رسد. این نکات ریز در قیمت و میزان فروش هر یک از این کفپوش‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.

  • مقاومت در برابر رطوبت

چوب پلاست همانطور که از نامش پیداست از ترکیب چوب و پلاستیک تولید شده، از این رو مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت دارد. تاجایی که حتی می‌توان آن را در فضاهایی چون آشپزخانه و حمام نیز به کار برد. 

طبیعتا پارکت‌ها به دلیل جنس چوبی‌شان مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارند. هرچند که این نوع کفپوش در انواع گوناگونی تولید می‌شود و بعضی از مدل‌های آن نیز به دلیل ترکیبات قدرتمند به خوبی در برابر آب مقاومت می‌کنند. با همه این تفاسیر چوب‌هایی که در معرض رطوبت نیستند طول عمر بالاتری دارند. توصیه ما اینست که این نوع کفپوش‌ها را به طور کلی از آب دور نگه‌دارید.

  • شرایط نصب

پارکت‌های چوبی از جمله‌های کفپوش‌هایی هستند که برای نصب در یک محیط نیازی به زیرسازی عمیق ندارند. این ویژگی آن‌ها به دلیل ضخامت بالایی است که دارند. البته توجه داشته باشید که عدم نیاز پارکت‌های چوبی به زیرسازی قوی به این معنی نیست که در هر محیطی و با هر شرایطی قابل نصب هستند، زیرا در حداقل‌ترین حالت باید سطحی صاف را برای نصب آن مهیا کرد.

در مقابل کفپوش‌های چوب پلاست شرایط نصب سخت‌تری دارند؛ زیرا تنها در سطوح همسان، کاملا صاف و بدون نقص قابل اجرا هستند. اگر سطحی که قرار است در آن چوب پلاست نصب شود شرایط لازم را نداشته باشد، کفپوش‌ها بعد از اجرا ظاهر زیبا و یکدستی نخواهند داشت.  

  • خراشیدگی در گذر زمان

پارکت‌های چوبی از نظر خراشیدگی نسبت به کفپوش‌های چوب پلاست مقاوم‌ترند؛ زیرا در فرآیند تولید آن‌ها یک لایه محافظتی اکسید آلومینیوم به کار می‌رود. این لایه تاثیر مهمی در افزایش مقاومت و استحکام کفپوش نسبت به خراشیدگی دارد و به زیبایی و طول عمر بیشتر پارکت‌های چوبی نیز کمک می‌کند. متاسفانه در کفپوش‌های چوب پلاست از این لایه استفاده نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده پارکت چوبی همیشه از جهت خراشیدگی و زیبایی بهتر از چوب پلاست عمل کند. 

  • قابلیت جابه‌جایی و استفاده مجدد

کفپوش‌های چوب پلاست بعد از نصب در محیط، قابل جداسازی و استفاده مجدد نیستند؛ اما بعضی نمونه‌های پارکت‌های چوبی باز هم قابلیت جابه‌جایی و استفاده در محیط جدید را دارند.

  • تولید سروصدا

پارکت‌های چوبی به واسطه نوع متریال‌شان سروصدای نسبتا زیادی تولید می‌کنند، اما کفپوش‌های چوب پلاست این مشکل را ندارند. البته سروصدای پارکت‌ها اذیت کننده نیست با این حال اگر لازم باشد از طریق یک لایه فوم می‌توان پارکت‌های چوبی را نیز در برابر صدا عایق کرد. 

چند نکته کوتاه درباره پارکت چوبی و کفپوش چوب پلاست

نکات مهم در مقایسه پارکت چوبی و کفپوش چوب پلاست
نکات مهم در مقایسه پارکت چوبی و کفپوش چوب پلاست
  • کفپوش‌های چوب پلاست به دلیل سطح نرم‌شان، انعطاف‌پذیری بالاتری نسبت به پارکت چوبی دارند.
  • شرایط نگهداری پارکت‌های چوبی سخت‌تر از کفپوش چوب پلاست است؛ زیرا حساسیت بیشتری دارند.
  • هردو کفپوش چوبی و چوب پلاست بسته به شرایط نگهداری افراد می‌توانند طول عمر بالایی داشته باشند.
  • پارکت‌های چوبی با ضخامت12، 8 و 7 میلی‌متری تولید می‌شوند اما کفپوش‌های چوب پلاست را با ضخامت 2 تا 3 میلی‌متری تولید می‌کنند.
  • کفپوش‌های چوب پلاست امکان تغییر رنگ در طول زمان و قرار گرفتن در زیر نور خورشید را دارند. اما پارکت‌‌های چوبی در گذر زمان تغییری نمی‌کنند.
  • پارکت‌های چوبی همیشه قیمت بالاتری از چوب پلاست دارند؛ زیرا از چوب واقعی تولید می‌شوند اما ماده اولیه چوب پلاست، پلاستیک است.

پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام نوع مناسب‌تر است؟

پاسخ این سوال وابسته به شرایط هر محیطی می‌تواند تغییر کند. همچنین سلیقه شخصی و میزان بودجه مالی افراد نیز در انتخاب نوع کفپوش تاثیر مستقیم دارند. بنابراین نمی‌توان یک پاسخ یکسان را برای همه افراد در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر شما به ظاهر کفپوش‌های خانه خود اهمیت زیادی می‌دهید باید به سراغ پارکت‌های چوبی بروید؛ زیرا کفپوش‌های چوب پلاست ظاهری مصنوعی دارند. از طرفی اگر از بابت آسیب‌دیدگی کفپوش با آب نگران هستید، باید کفپوش چوب پلاست را انتخاب کنید. 

نکته دیگر اینکه شرایط محیط و نوع فضایی که قرار است در آن کفپوش نصب کنید نیز اهمیت بالایی دارد، به عنوان مثال پارکت‌های چوبی گزینه مناسبی برای آشپزخانه‌ها نیستند، زیرا آب به سادگی به آن‌ها آسیب می‌رساند.

همچنین اگر بودجه محدودی دارید باید به سراغ کفپوش‌های چوب پلاست بروید؛ زیرا پارکت چوبی از جمله گران‌ترین کفپوش‌ خانه‌ها محسوب می‌شوند. در نتیجه هرفردی باید با بررسی شرایط خود بهترین انتخاب را داشته باشد.

سخن آخر

در نهایت پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام برتر است؟ همانطور که متوجه شدید هردو کفپوش ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود دارند و وابسته به شرایط محیطی و سلیقه افراد در فضاهای گوناگونی نصب می‌شوند. در نهایت اگر به دنبال مجموعه‌ای متخصص و ماهر برای خرید و نصب کفپوش می‌گردید، با اطمینان خاطر می‌توانید به چوپکس مراجعه کنید. 

چوپکس با بیش از 20 سال فعالیت در زمینه چوب، از معتبرترین مجموعه‌های فعال در این زمینه است که انواع محصولات و خدمات چوب را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید با ورود به سایت چوپکس و بررسی قیمت‌ها و نمونه‌ها کارهای مختلف آن‌ها، سفارش خود را به سادگی ثبت کنید. اگر پیش از دریافت محصول یا خدمات خود سوالی هم داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان چوپکس تماس بگیرید، زیرا آن‌ها همیشه پاسخگوی سوالات شما هستند. 

Rate this post
پارکت یا کفپوش چوب پلاست، کدام برتر است؟

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا