هنر ساخت رمپ چوبی

رمپ چوبی
فهرست مطالب

ساخت رمپ چوبی به دلایل زیادی مورد استقبال قرار گرفته است. رمپ‌های چوبی بهترین گزینه برای عبور و مرور افراد کم‌توان هستند. ایمنی و راحتی این سازه را هم نباید به هیچ وجه دست کم گرفت.  چوب جزء ماده‌های پایدار است و با محیط‌زیست سازگاری بسیار بالایی دارد. ساخت رمپ‌های چوبی باید اصولی و برنامه‌ریزی شده انجام شود تا به ویژگی‌های دسترسی‌پذیری، ایمنی و راحتی بالا برسند. ما در ادامه در مورد نحوه ساخت و طراحی رمپ چوبی با شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رمپ چوبی چیست؟

رمپ چوبی، یک نوع سازه است که این سازه از چوب ساخته می‌شود و عمدتاً کارایی آن برای حرکت ساده و بدون مشکل افراد و لوازم از سطحی به سطح دیگر است. ساخت رمپ چوبی به این دلیل مورد استقبال قرار گرفته است که قابل‌ حمل بوده و وزن بسیار سبکی دارد. بدین ترتیب، می‌توان به‌راحتی این سازه را جابه‌جا کرد.

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

هزینه ساخت این سازه بسیار پایین است و این یک مزیت به شمار می‌آید؛ به این خاطر که از مواد اولیه‌ای نظیر چوب و میخ که قیمت آن‌چنانی ندارند، استفاده می‌شود و سادگی ساخت را هم نباید نادیده گرفت. رمپ‌های چوبی فرایند ساخت ساده‌ای دارند و لازم نیست که تخصص و تجربه خاصی داشته باشید. رمپ چوبی، برای دسترسی به سطح‌های بالاتر و پایین‌تر راه‌حلی ساده و البته اقتصادی است؛ همچنین افراد معلول و کم‌توان هم می‌توانند از این سازه به نحو احسنت استفاده کنند.

مراحل طراحی و برنامه‌ریزی رمپ چوبی

برای ساخت رمپ چوبی باید به‌صورت برنامه‌ریزی شده وارد عمل شوید و مراحل زیر را دنبال کنید که شامل:

  1. بررسی محل اولین مرحله است. شیب زمین، شرایط آب‌وهوایی، نوع خاک منطقه و… در ساخت و طراحی رمپ چوبی تأثیر بسزایی دارند.
  2. مرحله دوم مشخص کردن اهداف است. اینکه قرار است چه نوع الزاماتی را هدف قرار داد را هم نباید فراموش کرد. ظرفیت بار، سرعت در حرکت، میزان ایمنی و… همگی در این مرحله باید مشخص شوند.
  3. مرحله بعدی شامل طراحی هندسی رمپ چوبی است. شما در مرحله قبلی که اهداف و الزامات را مشخص کرده‌اید، یک سری اطلاعات و داده‌ها را جمع‌آوری و به دست آورده‌اید؛ به همین دلیل در این مرحله باید شیب، ابعاد،  انحناها و دیگر مشخصات هندسی را بررسی کنید.
  4. حال نوبت به طراحی سازه‌ای می‌رسد. بعد از این که به بررسی اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات داده شده پرداخته‌اید، باید طراحی را پیاده کنید. محاسباتی انجام می‌شود که در مورد استحکام و پایداری سازه است.
  5. طراحی زیرسازی و پوشش رویه رمپ چوبی را در هنگام طراحی و ساخت رمپ چوبی فراموش نکنید. در این مرحله مصالح مورد نظر، چوب است. اینکه چوب مورد نظر چه میزان ضخامت داشته باشد و چگونه به اجرا در بیاید، در این مرحله مورد توجه قرار می‌گیرد.
  6. حال باید به برنامه‌ریزی اجرایی توجه کنید. در این قسمت باید هزینه‌های برآورده شده را تخمین زنید که معمولاً در این مرحله مستندات اجرایی را تهیه می‌شوند.
  7. آخرین مرحله نوبت به اجرا و نظارت می‌رسد. بعد از فرایند برنامه‌ریزی اجرایی، شما می‌توانید سازه طراحی شده را اجرا کنید؛ البته باید مطمئن شوید که در ساخت و طراحی رمپ چوبی، کلیه استاندارد و مقررات اصولی اجرا شده باشند.

 

رمپ چوبی

مراحل ساخت رمپ چوبی

مراحل ساخت رمپ چوبی چندان سخت و دشوار نیست. اگر این مراحل که در ادامه به آنها می‌پردازیم را با دقت انجام دهید، در نهایت از نتیجه کار رضایت خواهید داشت. مراحلی که مدنظر قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از:

●       طراحی و برنامه‌ریزی

طراحی و برنامه‌ریزی اولین مرحله برای ساخت رمپ چوبی است. در این مرحله شما موظف هستید که طول، عرض و شیب مناسبی را برای رمپ باتوجه‌به موقعیت و نیاز محل مشخص کنید.

●       آماده سازی محل

آماده کردن محل مرحله دوم در ساخت و طراحی رمپ چوبی است. محل نصب رمپ باید کاملاً پاک‌سازی شده و عاری از آلودگی باشد؛ همچنین تثبیت و تراکم زمین هم باید مورد بررسی قرار بگیرند. در صورت نیاز شما باید پی مناسب را به وجود آورید.

●       ساخت اسکلت اصلی

نوبت به ساخت اسکلت اصلی سازه می‌رسد. شما باید با در نظر گرفتن طول مورد نیاز، تیرهای چوبی را مشخص کنید. تیرهای اصلی را باید با فاصله در کنار یکدیگر نصب کنید. ناگفته نماند که از پیچ و مهره برای اتصالات و محکم کردن تیرها می‌توان استفاده کرد.

●       نصب تخته‌ها

حال نوبت به نصب تخته کف می‌رسد. تخته‌های چوبی باید ضخامت و عرض مناسبی داشته باشند و همچنین آنها را باید روی تیرهای اصلی و به‌صورت موازی نصب و برای محکم کردن تخته‌ها هم از اتصالات استفاده کنید.

●       نصب حفاظ

داشتن حفاظ‌های جانبی هم یکی دیگر از مواردی است که در مراحل ساخت رمپ چوبی باید به آن توجه کنید. نرده‎های چوبی به‌عنوان حفاظ در دو طرف رمپ چوبی الزامی است؛ برای اینکه نرده‌ها به تیرهای اصلی وصل شوند هم باید از پایه‌هایی مناسب استفاده کنید.

●       آماده سازی و نصب

در این مرحله سطح رمپ را باید سمباده بکشید و آن را رنگ‌آمیزی کنید و سپس رمپ را نصب کنید

●       تست و ارزیابی

در آخرین مرحله نوبت به بررسی و تست می‌رسد. باید بررسی کنید که رمپ چوبی چه مقدار استحکام دارد و آیا ایمنی لازم را دارا است یا خیر. شاید در این مرحله به یک سری اصلاحات نیاز داشته باشید.

نکات ایمنی و استانداردهای ساخت رمپ

رمپ چوبی به‌عنوان یک سازه کاربردی و مؤثر در فضاهای مختلفی استفاده و دیده می‌شود؛ اما برای ساخت آن باید نکاتی را مورد توجه قرار داد که ایمنی و استانداردهایی را تضمین کند. در ادامه به مهم‌ترین نکات در ساخت سازه می‌پردازیم.

چوب مرغوب و مستحکم

سعی کنید از چوب باکیفیت و مرغوبی استفاده کنید. چوب هر چقدر مستحکم باشد در مقابل فرسایش و پوسیدگی مقاومت بیشتری هم خواهد داشت. طبیعتاً طول عمر بالایی را شما می‌توانید از رمپ چوبی خود انتظار داشته باشید. چوب‌هایی مانند درخت کاج که نرم هستند، به‌خاطر عدم دوام کافی گزینه ایده‌آلی نیستند. همچنین شما می توانید از محصولات چوب پلاست که دوام بیشتری دارند برای ساخت رمپ استفاده کنید.

شیب مناسب و استاندارد

باید شیب مناسب را هم در نظر بگیرید. شما شیب 5 الی 8 % را باید مناسب بدانید که ایمنی استفاده از رمپ رعایت شود، بیشتر از 8% شیب خطرناکی خواهد بود. عرض رمپ چوبی هم حداقل 90 سانتی‎متر باید باشد. اینگونه افراد ناتوان که از عصا و ویلچر استفاده می‌کنند، قادر به استفاده راحت از رمپ خواهند بود.

دستگیره و سطح ضد لغزش

استفاده از دستگیره ایمنی هم جزء نکات ایمنی مهم در ساخت این سازه است. در دو طرف باید دستگیره‌هایی نصب شوند تا افراد بتوانند از دستگیره‌ها استفاده کنند. پوشش رمپ چوبی باید ضدلغزش باشد؛ سطوح زبر و موکتی بهترین گزینه‌ها هستند. شما باید بازرسی منظم و دوره‌ای از رمپ چوبی خود داشته باشید؛ چرا که اگر به اصلاحاتی نیاز داشته باشد، بتوانید هر چه سریع‌تر مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

جمع‌بندی

در حالت کلی، تنوع و انعطاف‌پذیری از جمله نکاتی است که این سازه را این‌چنین رایج نشان می‌دهد. فضا باید برای تمامی افراد در جامعه به شکلی باشد که بتوانند رفت و آمد آسانی را تجربه کنند. به همین خاطر، افراد ناتوان با استفاده از رمپ‌های چوبی و استاندارد می‌توانند بدون مشکل و کاملاً ایمن عبور و مرور ساده‌ای را تجربه کنند یا برای حمل بار دیگر دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

رمپ‌های چوبی نقش و جایگاه مهمی در فضاهای مسکونی، عمومی، تجاری و غیره دارند. توجه داشته باشید که کیفیت چوب، نحوه ساخت که اصولی و برنامه‌ریزی شده باشد، همگی از جمله عواملی هستند که باعث طول عمر مفید این سازه می‌شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
هنر ساخت رمپ چوبی

مشاوره رایگان با کارشناسان چوپکس 

02122901835

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا